Clubwedstrijd 8 oktober 2023 - uitslag en foto's

Er was weinig wind voorspeld op 8 oktober maar er stond nog een redelijk windje. Er waren in de A klasse 6 deelnemers, en 1 de B klasse (Isa) die daardoor niet heel spannend was. Ondanks dat de B niet spannend was heeft Isa laten zien dat ze flink vooruit gegaan is ten opzichte van vorig jaar.

In de A klasse won Martin de eerste wedstrijd, voor Marc (2e) en Frank (3de). Frank die had blijkbaar al zo lang geen wedstrijd gevaren dat hij na Bas (4e) nog eens over de finish voer. En ja, dan zijn de regels hard en werd zijn derde plaats omgezet in een vierde. Dat scheelde Bas 1 puntje, wat hem later nog goed uitkwam. De bedoeling was dat Martin maar 1 of 2 wedstrijden mee zou doen en daarna zou helpen met tellen. Maar met die eerste plaats kon hij het niet laten om ook de rest van de dag mee te varen. En dat zou nog spannend worden.

Door de toch wat weinig wind werd er voor in het wedstrijdveld veel gepompt en dat leek Martin toch parten te gaan spelen toen hij in de 2e manche in het water viel. Marc en Frank maakten gelijk gebruik van die fout door hem in te halen en 1e en 2e plaats veilig te stellen. De derde manche liet Marc zien hoe een downwinds rak eigenlijk moet door daar sterk uit te lopen op Martin en Frank. Zij maakte dat gedeeltelijk goed op de upwindse rakken, maar konden daar het verschil niet mee maken. De score na 3 manches:Marc 4 punten, Martin 6, Frank 8. En zoals altijd wordt het slechtste resultaat geschrapt, dus de wedstrijd kon nog alle kanten in gaan. Na lunch had Martin na een goede start de eerste plek geclaimed, wederom was het verschil tussen de upwindse en downwindse rakken goed te zien, maar zijn voorsprong op Marc raakte hij niet meer kwijt.

De veranderende wind (iets andere richting, en toch ietsje minder) zonder er voor dat Ton en Bas van plaats wisselde. Ida is in deze race wel gestart, maar om goed voorbereid te zijn voor de laatste manche is zij niet gefinished. Dan de laatste race, en punten liggen vlak bij elkaar. Voor Marc & Martin is het de beslissende race, wie van hen voor de andere eindigt wordt overall eerste. Ook Ton en Bas liggen vlak bij elkaar. Maar Bas is er klaar mee en slaat deze race over.

Marc pakte na de eerste boei de voorsprong, en liep behoorlijk uit op het downwindse rak. Daarmee leek de wedstrijd uitgespeeld. Maar in het stuk van de derde boei naar de eerste (upwind) wist Martin ontzettend scherp aan de wind te varen terwijl Marc een keer extra overstag moet. Hiermee werd het verschil weer kleiner, met nog steeds een voordeeltje voor Marc. Martin laat zijn zeil uit zijn handen vallen bij de bovenboei. En daarop volgt natuurlijk weer een downwinds rak waarop Marc beter scoort. De race leek hiermee bepaald, zeker toen Marc ruim voor Martin aankwam bij de benedenwindse boei. Maar na een trage draai en minder hoog aan de wind varen van Marc leek Martin nieuwe hoop te hebben. Hij zette zijn plank schuin in het water in de draai en pompte daarna als een malle. Hiermee haalt hij een koers waarmee hij in 1 keer kan finishen terwijl Marc, die niet ver voor hem ligt, nog een keer overstag moet om bij de finish te komen. Ze gaan af op een foto finish (of wat een foto finish had kunnen zijn als we een foto gemaakt hadden..)

De afstand tussen Marc, die ondertussen overstag gegaan is, en Martin is nog een meter of drie, met 20 meter te gaan tot de finishlijn. Martin loopt hard in, maar heeft hij genoeg tijd om Marc in te halen? Ondertussen in de finish boot zitten Marco & Sonja klaar met de hoofden boven de finish boei om goed te kunnen zien wie van de twee als eerste over de lijn gaat, zo klein is de afstand ondertussen.

Met minder dan 1 meter verschil komt Marc over de finish, hij heeft alles op alles gezet om Martin voor te blijven en daarmee heeft hij deze clubwedstrijd de eerste prijs gewonnen. Martin is tweede, en Frank een constante derde.

Dan is het nog spannend tussen Ton & Bas. Beide lijken evenveel punten te hebben, waarna eigenlijk het resultaat van de laatste race telt. Maar door de fout van de Frank in de eerste manche heeft Bas 1 punt minder en wint van Ton. Achteraf blijkt dat er een tel fout gemaakt is en dat Bas op eigen kracht 4de geworden is en Ton 5e. Daarmee is de zesde plek voor Ida, die daarmee ook de eerste dame geworden is.

De uitslag is dan voor de A klasse:
1 Marc
2 Martin
3 Frank
4 Bas
5 Ton
6 Ida

En in de B staat op eenzame hoogte:
1. Isa