Materiaal kopen

Omdat het vaak lastig is om te weten welk materiaal gekocht moet worden na het eerste lidmaatschapsjaar wordt hier het een en ander uitgelegd over de materiaalkeuze en waarop gezocht kan worden op bijvoorbeeld Marktplaats.

Boardkeuze

De Zegerplas is een relatief klein meer met rondom veel begroeiïng en hoogbouw. Hier wordt ook het surf materiaal op aangepast. De meeste leden van WSV Zegerplas surfen op zogenaamde 'raceboards'. Dit zijn veelal grotere (rond de 3,70 meter), oudere, planken met een hoog volume (>200 liter) en een (klap)zwaard.

Het voordeel van dit soort planken ten opzichte van nieuwer materiaal zonder zwaard is dat ze (vaak) minder wind nodig hebben om toch in plane te komen. Verder wordt er bij ons voornamelijk getraind op zaken die te maken hebben met course-race wedstrijden. Dit zijn wedstrijden waarbij een groot stuk aan de wind gevaren moet worden. Door de lengte, vorm en het zwaard zijn deze planken daar bij uitstek geschikt voor.

Een aantal planken die geschikt zijn en zo nu en dan op marktplaats te vinden zijn bijvoorbeeld: Mistral Equipe, F2 Lightning, Fanatic (Ultra) Cat, Mistral One Design. Zie ook deze pagina met veel informatie over de verschillende raceboards. Een prijsindicatie hangt erg van het boardtype af en de staat waarin deze verkeert. Meestal gaan de planken weg tussen de 100 en 400 Euro.

Zaken waar je op moet letten bij de aankoop van een 2e hands board zijn:

• Of de mastrail nog goed verstelbaar is.
  • Of er geen zachte plekken in het board zitten.
  • Of de strippen bij de zwaardkast nog goed zijn.
  • Wordt er een vin meegeleverd?
  • Is het zwaard in orde?

Zeilen

In principe kun je met elke lap zeil varen. Wil je echter actief gaan meedoen aan de (club)wedstrijden is een (free)race-zeil met een aantal cambers aan te raden. Dit vanwege de bolling in het zeil (geeft goede upwind eigenschappen). Ander voordeel is dat zo'n zeil een goed windbereik heeft doordat je 'm behoorlijk kunt 'trimmen'. Nadeel van zo'n zeil is dat hij relatief lastig is op te tuigen en door de cambers vaak wat zwaarder te hanteren is. De groote is erg afhankelijk van je eigen kunnen en kracht. Als maximale grote voor clubwedstrijden geldt 7,8 vierkante meter.

Advertenties delen via Facebook

Op onze facebook pagina zullen regelmatig advertenties gepost worden die, door leden, gevonden worden op marktplaats. Natuurlijk kun je hier ook je eigen gevonden advertentie even 'ter review' op plaatsen. Genoeg mensen die wel even willen kijken of 't wat is.

Mocht je zelf nou wat te verkopen hebben is dit natuurlijk ook bij uitstek de plaats om je spullen een tweede (derde?) leven te geven en een clublid hier blij mee te maken!