Installatie Zonnepanelen

In het weekend van 25 april zijn door een stel enthousiaste vrijwilligers de zonnepanelen op ons clubhuis geplaatst. Dit was nog even puzzelen want veel kennis was er nog niet over het leggen en installeren. Aangezien het toch al gauw 1000 Euro scheelt, hebben we toch besloten hier zelf in te duiken!

Eerste obstakel was hoe en waar precies we ze gaan neerleggen. Het dak van de nieuwe containers staat redelijk op het Zuiden gepositioneerd, dus dat is best ideaal. Na met de rolmaat het dak op te zijn gegaan eens goed gekeken waar ze moeten uitkomen zodat de bevestigingen geplaatst konden worden. Dit ging relatief snel.

Volgende stap was kijken hoe we de hele installatie op 't alarm moesten aansluiten. Hier was wat extra werk voor nodig, maar ook dit is uiteindelijk gelukt.

Naast het fysiek neerleggen van de panelen moet natuurlijk ook de opgewekte stroom ergens het stroomnet opgestuurd worden. Dit gaat door middel van een omvormer. Hier waren wat problemen mee. Na alles aangesloten te hebben wilde de mobiele app niet goed verbinden met dit apparaat zodat hij ingesteld kon worden.

De woensdag er op weer het dak op gegaan om alles na te lopen. Alle panelen en bekabeling lagen toch echt goed naar ons idee. Uiteindelijk met een andere telefoon het apparaat proberen in te stellen, vreemd maar waar lukte dit wel. We waren een stapje verder, maar nogsteeds geen stroomopbrengst.

Na toch maar onze in-house zonnepanelen expert erbij geroepen en die had het probleem gelukkig vrij snel gevonden: 2 kabels waren omgedraaid. Na herstellen begon het hele installatieproces verder te gaan en kwam de eerste opgewekte stroom op 't net!

Inmiddels hebben we ook  statistieken van de opbrengst. Deze staat hieronder en kun je ook opvragen via het menu van de website