Verslag dagcursus 25 mei 2014

IMG_20140525_152102
Vandaag was het dan zo ver: 12 nieuwe leden die via onze dagcursus de beginselen van het windsurfen onder de knie probeerden te krijgen. Rond negen uur stonden er 12 cursisten vol goede moed voor ons clubgebouw aan de Zegerplas. Helaas moest er een iemand wegens ziekte afmelden, maar die krijgt gewoon een nieuwe kans op 8 juni!

Na te zijn begonnen met een korte voorstelronde en een rondleiding door de club, werd er meteen van wal gestoken met een half uurtje theorieles. Voor een hoop mensen leek het net alsof ze weer op school zaten, maar het hoort er natuurlijk ook bij. Gewoon maar wat gaan surfen zonder te weten wat je moet doen schiet natuurlijk niet op!

IMG_20140525_131006

Gelukkig was de theorie vrij rap voorbij en begon het praktische gedeelte dus al snel. Voor iedereen het water op kon, moesten er echter eerst wat zeilen worden opgetuigd. Na een korte uitleg kon iedereen zelf aan de slag om een bij hem of haar passen zeil op te tuigen. Met wat kleine tips tussendoor van onze trainers was dit klusje binnen no-time gepiept.

Snel de pakken aantrekken dus en het water op! Nou ja, na eerst weer wat uitleg op de simulator dan. Na de theorie nog een mooi moment om te kijken hoe dat er dan in de praktijk uit ziet. Dan daarna echt snel het water op! Maar wacht, de zeilen moesten nog even op de kant blijven. Nog niet surfen dus, een kleine tegenvaller. Eerst werd er zonder zeil nog even aan de balans op de plank gewerkt. Gelukkig bleek dit ook al voor een hoop plezier te zorgen.

IMG_20140525_115532

Na de lunch en een keertje zelf oefenen was het dan eindelijk echt zo ver: de eerste meters windsurfen! De wind liet het een beetje afweten, maar alle cursisten voeren toch ogenschijnlijk moeiteloos weg en zetten koers naar de overkant van het meer. Dat keren en weer terug zien te komen bleek vervolgens voor een aantal toch wat moeilijker dan verwacht. Gelukkig werden zij weer opgevangen door de trainers en waar nodig met de boot aan wal gebracht.

IMG_20140525_143559

Aan het einde van de dag was een groot deel van de deelnemers aan de cursus al in staat om zelf terug te varen naar de kant, een prestatie van formaat! Na een korte evaluatie en uiteraard het opruimen van alle spullen kon iedereen met een voldaan gevoel huiswaarts keren.

Meer foto's (met onder andere het bewijs dat iedereen ook echt heeft kunnen surfen!) zijn nog te bekijken op onze facebook pagina. Mocht je ook interesse hebben gekregen om te leren surfen: op zondag 8 juni 2014 is alweer de volgende cursus. Er zijn nog voldoende plaatsen beschikbaar, maar wacht niet te lang met inschrijven want vol is vol!

Als er nog meer foto's of misschien zelfs filmpjes gemaakt zijn vandaag en je wilt die delen met de rest van de wereld kun je ze mailen naar info@wsvzegerplas.nl Deze kunnen we dan delen op facebook.